Zes vragen aan een stewardess over haar beroep

Onlangs kreeg ik een mail van Demi of ik een paar vragen wilde beantwoorden voor haar sector werkstuk over luchtvaartdienstverlening. Het zijn vragen die ik vaker krijg en daarom lijkt het me leuk om het antwoord te geven via dit blogbericht, zodat jullie allemaal kunnen meelezen.

Dit zijn de vragen:

  1. Wat voor iemand moet je zijn om dit beroep goed te kunnen uitoefenen?
  2. Wat is een voordeel van dit beroep? En een nadeel?
  3. Welke opleiding heeft u gedaan om stewardess te worden?
  4. Wat zijn uw vaste taken als u een vlucht heeft?
  5. Hoeveel dagen per week werkt u gemiddeld?
  6. Wat is het meest bijzondere wat u heeft meegemaakt op uw werk? En het meest moeilijke?

1. Wat voor iemand moet je zijn om dit beroep goed te kunnen uitoefenen?

Je moet het leuk vinden om met mensen te werken en heel klantvriendelijk zijn. Ook als je een slechte dag hebt moet je toch vriendelijk zijn en lief kunnen glimlachen. Het is fijn als je er zelf blij van wordt om het anderen naar de zin te maken of ze te helpen, dan is deze baan je echt op het lijf geschreven. Het is ook belangrijk dat je graag met mensen praat en een beetje nieuwsgierig bent, zodat je leuke gesprekken krijgt met je passagiers en met je collega’s. Maar je moet niet alleen maar lief en sociaal zijn, het is ook belangrijk dat je stevig in je schoenen staat (soms heb je te maken met lastige passagiers) en dat je zelfstandig bent (je moet je ver weg soms alleen zien te redden). Je bent mede verantwoordelijk voor de vliegveiligheid en dat moet je heel serieus nemen, alle passagiers moeten zich veilig voelen aan boord. Je maakt lange dagen en daarvoor heb je wel wat optimisme en doorzettingsvermogen nodig. Tot slot; je moet goed tegen onregelmatigheid kunnen en geen 9-5 mentaliteit hebben.

2. Wat is een voordeel van dit beroep? En een nadeel?

Het voordeel van dit beroep is voor mij de afwisseling, vliegen verveelt nooit. Je hebt elke week een ander rooster, je vliegt met veel verschillende collega’s, je ontmoet mensen uit heel veel landen en natuurlijk reis je heel veel. Je kan mensen een hele leuke vlucht bezorgen door net even wat extra’s voor ze te doen en dat maakt het heel dankbaar werk. Je ziet superveel van de wereld en slaapt in mooie hotels en als je vrij bent mag je zelf weten wat je doet. Je kan hierdoor tijdens je werk bijvoorbeeld je kerstkado’s inkopen in New York of Londen, op leeuwenjacht in Zuid Afrika of een belangrijke voetbalwedstrijd of de Olympische Spelen bijwonen.

“Elk voordeel heb z’n nadeel”  want de onregelmatigheid van je rooster zorgt ervoor dat je niet altijd vrij bent als je vrij wil zijn. Daardoor mis je soms de verjaardag van je moeder of beste vriendin en het is moeilijk om ver vooruit te plannen. Maar dat kan ook je excuus zijn voor vervelende verplichtingen 🙂 Je slaapt op de gekste tijden en werkt vaak ’s nachts, hierdoor heb je eigenlijk geen ritme en dat is niet zo goed voor je gezondheid. Werken in het vliegtuig is sowieso niet zo goed voor je lichaam want er is minder zuurstof aan boord (waardoor je makkelijk uitdroogt) en omdat je op zo’n 10 KM hoogte werkt word je blootgesteld aan meer straling. Het is belangrijk om voldoende rust te nemen en gezond te leven, zodat je dat een beetje compenseert. Je hebt geen vast team en weet niks over je collega’s, maar dat komt vanzelf tijdens de vlucht en op de route.

3. Welke opleiding heeft u gedaan om stewardess te worden?

Zelf heb ik Communicatie gestudeerd in Groningen en ik ben in 2006 afgestudeerd. Om stewardess te worden bij een grote luchtvaartmaatschappij hoef je geen luchtvaartdienstverlening te studeren en ook hoef je niet naar een stewardessencollege te gaan. Je hebt bij de meeste maatschappijen minimaal een HAVO of MBO4 diploma nodig om te kunnen solliciteren. Werkervaring kan wel relevant zijn. Ervaring in de horeca of ander werk waarbij je contact met klanten hebt kan handig zijn en buitenlandse (werk)ervaring ook, zoals een lange reis, stage of bijbaan in het buitenland.

4. Wat zijn uw vaste taken als u een vlucht heeft?

Kort gezegd zijn we aan boord voor de vliegveiligheid en voor de service. Als crew ben je eerder aan boord dan de passagiers en in die tijd controleren we of alle `equipment´ aan boord is en of alles goed werkt, zoals de telefoons, zaklampen, EHBO-kit, zuurstofflessen en nog veel meer. Iedere stewardess controleert dit aan de hand van de PreFlight Checklist zodat we zeker weten dat alles wordt gecontroleerd. Daarna verwelkomen we alle passagiers en helpen we mensen als dat nodig is, en als iedereen aan boord is sluiten we de deuren en doen we alle bagagebakken dicht. Soms geven we een live demonstratie over de vliegveiligheid (en anders is dit een filmpje).

Vlak voor vertrek nemen we plaats op onze stoelen en tijdens de take-off letten we goed op of alles veilig verloopt. Als we hoog genoeg vliegen beginnen we met de service. Iedere stewardess is verantwoordelijk voor een deel van de passagiers in het vliegtuig, meestal zijn dit zo’n 50 passagiers per stewardess.Op verre vluchten kunnen mensen TV kijken en krijgen ze eerst oortelefoontjes en op andere vluchten beginnen we gelijk met een drankje en wat te eten.

Afhankelijk van de lengte van de vlucht komen we een paar keer voorbij met eten en drinken en ook met de duty-free artikelen. Tussendoor houden we van alles in de gaten, of de passagiers in orde zijn, of de cabine en toiletten schoon zijn en zorgen we dat de vlucht zo veilig mogelijk verloopt. Als er turbulentie is controleren we of alle riemen goed vast zitten en of alle baby’s uit hun wiegjes zijn gehaald. Als mensen tussendoor vragen of problemen hebben dan helpen we ze, soms voelt iemand zich niet zo lekker of is er hulp nodig, bijvoorbeeld met het invullen van douane formulieren. Ongeveer een half uur voor de landing ruimen we de cabine weer helemaal op en vlak voor de landing gaan we weer op onze stoelen zitten. Na de landing nemen we afscheid van alle passagiers.

5. Hoeveel dagen per week werkt u gemiddeld?

Dat wisselt heel erg per week. Voor de ene vlucht ben je 3 dagen weg en daarna 2 dagen vrij. Voor een andere vlucht werk je 5 dagen en ben je 7 dagen vrij. Maar je kan ook 5 dagen werken en 2 dagen vrij zijn. Er zijn heel veel verschillende reizen en elke reis heeft een eigen `omloop´. Een verre vlucht met veel tijdsverschil geeft meer vrij dan een korte vlucht of wanneer je binnen Europa blijft. Ik werk zelf 50% waardoor mijn verlof na een reis langer is dan iemand die 100% werkt (meer vrije dagen thuis).

6. Wat is het meest bijzondere wat u heeft meegemaakt op uw werk? En het meest moeilijke?
Er zijn wel een paar momenten die me altijd bijblijven zoals de passagiers die ons land werden uitgezet en terug gingen naar Kabul.
Of de vrouw die bolletjes had geslikt en met de ambulance van boord ging. Op het gebied van vliegveiligheid heb ik weinig meegemaakt gelukkig, ik heb nog nooit brand aan boord gehad of de zuurstofmaskers in het echt nodig gehad. Ook de motoren vallen gelukkig vooral in films zo vaak uit. Het gebeurt best vaak dat mensen aan boord niet lekker worden, omdat ze oververmoeid zijn of te weinig zuurstof hebben. Als mensen naar ons toekomen ben ik altijd een beetje gespannen wat er aan de hand is, maar gelukkig valt het meestal mee en kunnen we ze snel helpen en gerust stellen, soms met een arts erbij.

Het meest bijzondere is wat je allemaal leert van mensen en culturen, hoe fijn het is als je oprecht contact maakt met andere mensen en wat je daarvoor terug krijgt. Als mensen je aan het einde van de vlucht persoonlijk een hand komen geven of nog even komen kletsen hoe fijn ze de vlucht vonden dan ga ik zelf ook met een blij gevoel van boord. Soms krijg je een bijzondere uitnodiging van een passagier om bij hem/haar of de familie op bezoek te komen of ze willen je hun stad laten zien, maar daar ben ik zelf nog nooit op in gegaan.

Na deze sessie ben ik eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar wie jullie zijn, de lezers van deze blog!
Daarom heb ik ook een paar vragen aan jullie! Voel jezelf niet verplicht te antwoorden, ik ben gewoon nieuwsgierig en dat is part of the job zoals je net leest 🙂

– Hoe ben je ooit op mijn blog terecht gekomen?

– Hoe lang lees je mee? (volgde je me al op linsey.shareyourstory.nl)

– Ben je een man of vrouw en wat is je leeftijd?

– Wat vind je leuk aan mijn blog?

– Wat zou je graag nog meer willen weten van mij of van mijn werk?

– Mis je bepaalde informatie?

– Wat zou ik nog kunnen verbeteren?

Alvast heel erg bedankt natuurlijk!
Liefs Linsey

Geef een reactie