Travel: Struinen door koud Helsinki en hardlopen in zonnig München

Dag 1′ Amsterdam – Helsinki

Vrijdagavond meld ik me pas aan het begin van de avond op Schiphol voor de vlucht naar Helsinki. De koffer is goed gevuld want ik slaap de komende 4 nachten niet thuis. In de briefingkamer ontmoet ik de purser en stewardess met wie ik de komende 6 dagen op pad ben, 5 dagen, 4 nachtstops en 1 op en beetje. We bespreken de vlucht en flight safety en dan gaan we op pad! De vlucht naar Helsinki duurt ongeveer twee uur en de passagiers krijgen een drankje en een broodje en, zoals vaker met Scandinavisch publiek, ze zijn lekker aan het borrelen. De sneeuw is (gelukkig) weer weg in Helsinki en volgens de weerapp gaat morgen de zon schijnen!

Dag 2′ Helsinki – Amsterdam – Edinburgh

Tas gepakt, jasje aan, op naar de stad want inderdaad, het zonnetje schijnt en ik hoef me pas om 15.40 weer te melden in het hotel. De deuren waaien open en de koude wind slaat in mijn gezicht. Ik overweeg nog om op de markt een bontmuts te kopen want die wordt hier zo te zien nog volop gedragen. Ook heeft de markt veel keus in schapenwollenslofjes, rendierhoorn-bieropeners (geen idee of het waar is maar die hoorns vallen elk jaar van het dier af weet de marktvrouw me te vertellen) en heel veel rendierhuiden. Alles “certified en 100% sustainable”, maar nee, toch bedankt. Ik loop langs het stadhuis, door de Finse PC Hooft en langs het centraal station en op de terugweg langs de Domkerk en “Uspenskin katedraali”. Vanaf de kathedraal heb ik een prachtig uitzicht over de baai en de stad maar het waait zo extreem hard dat ik hier niet echt lang kan genieten van het zonnetje en het uitzicht.

Even later kan het pak weer aan want om 16.40 (een uur na calling) worden we opgehaald met het crewbusje en vliegen we terug naar Amsterdam. De vlucht verloopt soepel en in Amsterdam aangekomen lopen we gelijk door naar de gate voor de vlucht naar Edinburgh die om 21u vertrekt. Ik werk deze hele week voorin de cabine en sta bij het in- en uitstappen bij de deur waardoor ik vandaag denk ik zo’n 200 keer “welcome on board, good afternoon, welcome” heb gezegd en natuurlijk ook weer net zo vaak “thank you, goodbye, have a nice day” en alle andere varianten die we kunnen verzinnen. Gelukkig is het erg gezellig met de purser (die altijd voorin staat) en de mensen gaan lachend aan- en van boord. En zo hoort het!

In het hotel aangekomen is het alweer middernacht, we drinken nog even een drankje in de hotelbar en dan is het bedtijd. Helaas moeten we er morgen redelijk vroeg uit en hebben we alleen tijd voor een schots ontbijt.

Dag 3′ Edinburgh – Amsterdam – Kopenhagen

Aan het ontbijt samen met de purser, twee stewardessen en twee piloten. We zijn in Schotland en hier eten ze…Haggis, het overheerlijke nationale gerecht bestaande uit schapenmaag of darm gevuld met allerlei organen en vet. En wat havermout. Ja…Mmmmmm…. Heel ongewoon maar met ons zessen hebben we ’s ochtends om negen uur allemaal een hapje Haggis genomen. Hoe dat smaakte, tja, zout, pittig, maar eigenlijk helemaal niet vies!

Die avond heb ik de Haggis een soort van gecompenseerd met een maaltijdsalade op mijn kamer in Kopenhagen. Lekker in bad, skypen met mijn liefste en optijd naar bed want morgen gaat om half vier de wekker al.

Dag 4′ Kopenhagen – Amsterdam – München

Met de eerste vlucht terug uit Kopenhagen naar Amsterdam waar we een hele vervelende passagier meemaken die er alles aan doet om een upgrade te krijgen voor haar volgende vlucht met delta airlines naar Amerika. Ze is dodelijk vermoeiend maar gelukkig proberen we er uit het zicht maar om te lachen.. Wat een kapsones kan iemand hebben ten koste van een heleboel andere mensen. Je ziet veel verschillende mensen in één weekje Europa vliegen.. Gelukkig ook hele lieve!

Door naar München, waar we in het pittoreske Freising overnachten. Het is heerlijk weer en ik trek mijn hardloopschoenen aan om eerst een stuk hard te gaan lopen. Tijdens het rennen loop ik over een brug en langs het water zie ik een heel leuk restaurant waar we later die middag in het zonnetje een vroege maaltijd bestellen. Het werd weer een super gezellige avond, omdat ik deze week echt een fantastische crew heb.

Een prachtige lentedag:

Dag 5′ vroeg vanuit München naar Amsterdam en daarna naar Manchester en weer terug! En om twee uur alweer in Nederland. Mijn koffer heeft een mankementje en op Schiphol oost laat ik deze nog even maken om weer met prachtige nieuwe wielen verder te kunnen rollen!

Dag 6… Pfff echt???? Om 5.50 aanmelden voor een Zürich op en neer. Maar wel met de purser en stewardess waar ik al de hele week mee op pad ben en dat maakt het toch een werkdag om naar uit te kijken! Ik werd deze week beoordeeld en mag een prachtige beoordeling toevoegen aan mijn stewardessendossier.

Een stukje uit mijn beoordeling:

Die avond sluit ik deze mooie Europa week af samen met mijn liefde, we genieten van een avondje heerlijke sushi en een leuk filmpje bij Pathé. Ik ben moe maar heel gelukkig!

4 gedachten over “Travel: Struinen door koud Helsinki en hardlopen in zonnig München

1. Hoi Linsey,

Wat een prachtig verslag heb je weer geschreven. Geweldig dat je nog steeds zo’n plezier
    hebt in je werk! Altijd fijn als je met zo’n leuke crew mag vliegen en dan ook nog zo’n
    geweldig goede beoordeling krijgt.
    Bij ons is heel veel veranderd, T. heeft namelijk op 3 april jl haar Wing behaald bij een
    andere nl maatschappij en heeft er nu al 14 vluchten op zitten.
    Ook zij doet haar werk met heel veel plezier en heeft al van alles meegemaakt!
    Ik denk dat ze dat nog niet aan jouw verteld heeft maar nogmaals bedankt voor alle leuke stukjes die je schrijft, voor ons is nu nog veel meer herkenbaar!

groetjes,

anneke

1. Hoi Anneke, wat super voor jullie allemaal! Zo te lezen een hele trotse moeder! Ik heb de foto’s gezien, wat leuk zeg, ga voortaan opletten als ik een crew voorbij zie komen of ik haar zie! Heel erg bedankt voor je leuke reactie en mail! Groetjes Linsey