Flight Safety training

De eerste training voordat ik weer aan boord mag zit er op en het was hartstikke leuk! Misschien klinkt dit gek, alsof ik niet verwachtte dat het leuk zou zijn, maar deze dagen zijn over het algemeen niet geliefd en behoorlijk stressvol. Tel daarbij op dat ik er heel lang uit ben geweest en er dus best een beetje tegenop zag. Maar het blije gevoel om weer “bijna terug” te zijn overheerste en we hadden een superleuke groep. Het is gebruikelijk om jaarlijks te worden getoetst op je kennis over allerlei procedures en situaties die in het vliegtuig kunnen ontstaan en als je er lang uit bent geweest komen daar nog wat extra dagen bij. Hierbij gaat het niet om vragen die service gerelateerd zijn zoals “Een passagier vraagt om een extra broodje, mag dat?” maar Flight Safety en Security gerelateerde vragen. Denk aan brand aan boord, medische incidenten en het voorbereiden van een noodlanding. Het klinkt misschien logisch, maar als ik vertel dat ik examen moet doen wordt me vaak gevraagd wat voor examens het zijn en waarom dat elk jaar opnieuw wordt getoetst.

Kort samengevat gaan we 1x per jaar op voor een General Examen en 1x voor een Type examen, die samen alle theorie uit ons “grote rode boek” bevat. Alle volgens EU-OPS benodigde onderwerpen worden getraind en geëxamineerd. De examens zijn één jaar geldig en als je niet meer gekwalificeerd bent, dan mag je niet vliegen.

General Examen
Alles wat op iedere vlucht voor kan komen, ongeacht het type vliegtuig. Denk hierbij aan de regels over gezondheid en kwalificaties van de crew, procedures tijdens het instappen van de passagiers maar ook alle procedures tijdens en na de vlucht, de werking van zuurstofflessen, brandblussers, AED en alle “equipment” die we aan boord hebben en het omgaan met noodsituaties zoals evacuaties, een kaping of andere bedreigingen. Tijdens deze dag oefenen we ook in de praktijk, bijvoorbeeld in de simulator.

Type Examen
Cabine crew werkt bij ons op drie verschillende vliegtuigtypes (cockpit crew op slechts één), in mijn geval de Boeing 737, 747 en 777. “If it’s not Boeing, I am not going” zoals de sticker op mijn koffer prijkt. Denk bij dit examen aan kennis over de werking van de deuren met de verschillende glijbanen, communicatie systemen (piepjes, belletjes en alarmen) en waar in het vliegtuig wat te vinden is. Omdat ieder vliegtuig andere kenmerken heeft zijn de procedures ook anders, ondanks dat ze allemaal van Boeing zijn. Een groter vliegtuig heeft bijvoorbeeld andere deuren dan een kleine en wij moeten op elke vlucht natuurlijk precies weten wat we moeten doen om alles veilig te laten verlopen. En de rest van de dag oefenen we ook hier de praktijk, zoals EHBO en de werking van de AED en andere spullen aan boord.

Chocolaaaaalalalala
Leren, ik ben het niet meer gewend! En ik laat me afleiden door van alles en nog wat. Koppen thee en koffie zijn niet aan te slepen en worden voorzien van chocolade (omdat we een heel groot paasei in huis hadden en omdat ik het zwaar heb). De hiervoor bedoelde snackworteltjes blijven in de koelkast. Ik lees me suf en stamp alle feiten en plattegronden in mijn hoofd, want ondanks dat ik een groot deel al eerder heb gelezen wordt de theorie zo nu en dan aangepast door nieuw beschikbare kennis. Daarbij komt dat je in de praktijk weinig tot geen noodsituaties meemaakt (gelukkig!) waardoor het heel goed is om alles jaarlijks opnieuw te leren en te oefenen.

Aanpassing van de theorie na ‘German Wings’
Binnenkort zal de theorie over minimaal twee personen in de cockpit ook worden toegevoegd aan ons boek om de veiligheid aan boord weer verder te verhogen. ‘Helaas’ wordt het boek voornamelijk ge-update doordat er ergens op de wereld iets mis is gegaan. We leren van elkaars fouten maar wat is het toch erg dat dit bij German Wings gebeurd is. Ik heb vele collega’s hun gevoelens op papier zien zetten, omdat dit nieuws zo ontzettend dichtbij komt. Crew of geen crew, dit nieuws raakt ons allemaal.

Vanuit mijn omgeving wordt me vaak gevraagd wat ik hier van vind en of ik het niet eng vind om weer te gaan vliegen. Natuurlijk stel je jezelf bij ieder ongeval de vraag: zou dit ook bij ons kunnen gebeuren? Waar het om gaat is ons gevoel van veiligheid. Wij worden allemaal zo goed als het kan getraind, in de cockpit en in de cabine en daarin heb ik het volste vertrouwen. Ik voel mij veilig als ik bij ons aan boord ga, wie mijn collega´s ook zijn. Man, vrouw, jong of oud, we weten allemaal wat onze verantwoordelijkheden zijn en ik stap aan boord met de gedachte dat we allemaal weer veilig willen thuiskomen.

Omdat ik al even niet heb gevlogen heb ik de gesprekken hierover aan boord gemist, maar natuurlijk is het onderwerp binnen de crew besproken. Als wij nu de cockpit in moeten als extra check, omdat één van de twee piloten even de deur uit wil (of moet voor een sanitaire stop;-) ) dan doen we dat, net zoals we dat voorheen ook deden om even een babbeltje te maken. Dit doen we natuurlijk omdat het de nieuwe regels zijn, maar nooit omdat we elkaar niet vertrouwen. En daarmee hoop ik ook jullie het vertrouwen te kunnen geven dat vliegen nog steeds hartstikke veilig is.

Volgende week maak ik mijn eerste vlucht weer sinds het auto ongeluk en daar kijk ik vooral enorm naar uit!!

En ga je zelf binnenkort vliegen, enjoy your safe flight!

Geef een reactie