(2) Europa vliegen

Aanmelden

Een werkdag begint altijd met het aanmelden op het bemanningencentrum. Voor een Europese vlucht moet ik mij 75 minuten voordat de vlucht vertrekt aanmelden op Schiphol. Ik haal mijn paspoort door de computer en print mijn reisgegevens. Als ik een koffer bij me heb, omdat ik een nachtstop heb, dan breng ik deze vervolgens weg. Tijdens het aanmelden krijg ik te zien of en hoeveel daggeld ik mag opnemen en dit bedrag kan ik opnemen bij de speciale pinautomaten (keus: $ of €). Het mag duidelijk zijn dat je voor een op-en-neertje geen daggeld krijgt. Het daggeld is bedoeld om `op de route´ te kunnen eten en drinken en als je nog wat over hebt om iets leuks te kunnen doen.

De Briefing

Tien minuten na het aanmelden ga je naar de briefing. Hier komt de bemanning (minimaal één purser en twee CA´s) bijeen en worden o.a. de duur en het verloop van de vlucht besproken, of er passagiers met medische problemen of speciale verzoeken zijn, en er wordt door de purser getoetst of iedereen op de hoogte is van de vliegveiligheid. Deze toetsing gebeurt iedere vlucht weer, maar iedere purser doet het op zijn/haar eigen manier. Een paar mogelijke vragen: “Waar ligt de halon-blusser?” “Wat doe je bij een snelle decompressie als eerste?” “Wat doe je met de achterste deuren op de 737-800 bij een landing op water?”

Als je de stof goed beheerst zul je deze vragen zonder moeite kunnen beantwoorden. Het kan geen kwaad om voor iedere vlucht thuis de informatie nog eens door te nemen. Als je één of meerdere vragen niet kan beantwoorden loop je het risico niet mee te mogen op de vlucht. Een briefing op Europa duurt vaak zo’n 10 minuten, daarna loop je gezamenlijk naar de gate.

Naar de gate

Bij de gate zitten de meeste passagiers al te wachten tot ze aan boord mogen. Maar eerst gaan wij aan boord om de nodige checks te kunnen doen.

Pre-flight checklist

Aan boord zullen wij altijd eerst onze checklisten uitvoeren die horen bij een bepaalde deurpositie. Je controleert dan of alle equipment aanwezig is en werkt, bijvoorbeeld brandblussers, zuurstofflessen, baby zwemvesten, de telefoon etc. Als bij iedereen alles klopt tel je de catering en aansluitend kan de vlucht beginnen!

Nachtstop of op-en-neer?

Op Europa vliegen we 1 tot 3 stretches per dag. Een stretch is een ‘enkeltje’, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Londen. Het kan het zijn dat je op één dag Londen heen en weer vliegt en ’s avonds weer thuis slaapt. Maar er zijn ook nachtstops op Europa. Vanaf Amsterdam heb je dan één of drie stretches gemaakt alvorens naar het hotel te mogen, dat wisselt per werkweek. Een voorbeeld van een werkweek op Europa, met op dag 2 en 3 een nachtstop:

Dag 1: Amsterdam-Londen-Amsterdam
Dag 2: Amsterdam-Madrid
Dag 3: Madrid-Amsterdam-Stockholm
Dag 4: Stockholm-Amsterdam-Berlijn-Amsterdam
Dag 5: Amsterdam-Parijs-Amsterdam

Een vraag die me vaak wordt gesteld als ik zeg dat ik een ‘Europa-week’ op mijn rooster heb is of ik verre reizen niet veel leuker vind. Natuurlijk zijn verre vluchten fantastisch maar Europa vliegen heeft ook heel veel voordelen. Je hebt geen last van tijdsverschil, je zit niet 10 uur opgesloten met 400 passagiers en je bent als je geluk hebt iedere dag in een andere (Europese) wereldstad!

Wat doet een Klm-steward voor zijn vlucht? Bekijk hier het filmpje van Schiphol-tv (ca. 4 min)

0 gedachten over “(2) Europa vliegen

  1. Heey Linsey!

    Erg interessant om te weten wat een stewardess voor de vlucht allemaal moet uitvoeren!
    Ik heb je ini-verslagen (van je blog op shareyourstory) stiekem allemaal uitgeprint en ben dat allemaal aan het ‘leren’ ( haha beetje raar, mag pas over 4 jaar solliciteren voordat ik de 21 jaar heb bereikt). Maar ik vind het allemaal erg interessant!
    En dat filmpje is ook heel leuk! Had hem laatst ook al gezien, doet ook precies wat jij vertelt voor de vlucht kan beginnen! Erg leuk!

    Ga zo door!

    Liefs,

    Talitha Kraa

Geef een reactie