Een terugblik op de basiscursus voor flight attendants.

Nieuw personeel is in aantocht! In 2015 worden er weer stewards en stewardessen klaargestoomd om veilig en op werkelijk alles voorbereid de lucht in te gaan. Ik weet dat de berichten voor nieuw aangenomen personeel wat onzeker zijn maar volgens de laatste berichten gaan er toch echt nieuwe cursussen komen. Bijna 8 jaar geleden is het alweer dat ik zelf in de basiscursus zat maar ik herinner het me echt nog als de dag van gisteren! Omdat er weer nieuwe cursussen aan gaan komen is het misschien wel leuk om even kort terug te blikken op de 6 weken die ik nooit meer zal vergeten…

Welkom in je nieuwe wereld
Het is spannend, het is intensief, maar natuurlijk vooral te gek! Je bent ineens zes weken lang vijf dagen per week op Schiphol, op de plek waar het allemaal gebeurt. Vliegtuigen zie je komen en gaan en in de bus zit je tussen piloten en stewardessen in hun mooie uniformen, je vraagt je af waar ze naar toe zijn geweest. Of nog leuker, je luistert mee met de gesprekken over de vlucht, de crew en wat ze allemaal hebben gedaan. Alles komt deze periode ineens zo dichtbij en voor mij persoonlijk ging er een hele nieuwe wereld open!

Shinen in je pakkie
Een van mijn leukste herinneringen aan die tijd is toch wel het passen van hét uniform! Tijdens de cursus kom je in principe gewoon in je normale kleding, tenzij het ‘uniform-dag’ is en je ’s ochtends extra lang voor de spiegel staat voor je ultieme stewardessen-look. Dit is het moment waarop je officieel mag gaan shinen in je pakkie!! Op deze dag zie je ook je klasgenoten voor het eerst in uniform en dat vond ik echt ontzettend leuk! Met wat laatste tips voor je looks (tot mijn grote verbazing was mijn mooie horloge te groot en niet ‘conform uniformvoorschrift’) ben je hierna helemaal klaar voor de eerste trainingsvlucht, waarbij je meegaat op een echte vlucht zonder dat je verantwoordelijk bent voor de vliegveiligheid.

Het grote rode boek
Ohhh man man, wat een examenstress kan een mens ontwikkelen! In 6 weken tijd wordt elk hoofdstuk uit het grote rode boek -je Flight Safety manual- onder de loep genomen en afgesloten met een examen, die je met minimaal 80% moet halen evenals alle praktijkexamens. Een pittige klus, vooral omdat 80 zo dicht bij 100 ligt dat je het voorbereidt alsof je een 10 moet halen. Ik -net een jaartje afgestudeerd en gewend aan dikke boeken en examens- vond het echt vreselijk spannend. Tijdens mijn studie heb ik nooit getwijfeld of ik mijn diploma wel zou halen en een herkansing was dan niet het einde van de wereld. Die gevoelens van twijfel waren tijdens deze cursus wel anders! Natuurlijk was er ruimte om een examen te herkansen, maar dat mocht slechts één keer. En dat moment wil je het liefst zo lang mogelijk  uitstellen of helemaal niet meemaken! Iedereen heeft een lange weg afgelegd om hier te komen; spannende sollicitaties, een lange wachttijd, verschillende keuringen en testen, je hebt het allemaal doorstaan en dan wil je niet -nu je het uniform al in de kast hebt hangen- alsnog afvallen! De wereld bijna aan je voeten, de droom die bijna uitkomt! Daarom maakt iedereen elkaar ook een beetje gek… Stress is blijkbaar iets wat je heel makkelijk overneemt en waardoor je echt net als iedereen ineens niet meer kan relativeren… Nu het om deze baan ging was ik ineens zo onzeker als de pest.

Daar zat ik…
Leren leren en leren! Elke procedure van voor tot achter kennen en commando´s er net zo lang inrammen en instampen totdat je het ook in een spannende situatie uit je hoofd kent. Daar zat ik dan ’s avonds, op een stoel naast de slaapkamerdeur om de doordrill procedure te oefenen. In mijn hoofd gaf ik mezelf op die stoel het teken voor de evacuatie, maakte een beweging om de riemen te openen, commando blèren (de buren wisten ervan…), check outside conditions safe, commando door blijven blèren, check slide bar in required position, open the door forcefully en dan wachten op het geluid van de slide die opblaast! Yeah! Jump and slide!! In gedachten gaf ik mezelf ook een kapotte slide of een brand buiten, want dat kan je ook zomaar ineens krijgen op je examen en dan is het een commando om de mensen te laten weten dat jouw deur geen exit is tijdens deze evacuatie. Fire outside!! Buren….wees alvast gewaarschuwd!

Theorie over vliegveiligheid is eigenlijk het allerbelangrijkste maar je krijgt ook les in communicatie technieken, Engelse les, brandblus-les en EHBO. Meestal zit je in een klas op Schiphol-Oost en soms ga je de simulator in of naar het brandhok of zwembad. Reddingzwemmen met een lifevest aan en op het water de raft tot een veilige plek maken (beschutting tegen regen of zon) en tja, verzin het allemaal maar. De marechaussee neemt ons ook mee in de wereld van vliegtuigkapingen en agressieve passagiers die in de handboeien gaan. Je leert het allemaal ook zelf toe te passen! Aan het einde van iedere dag weer vol indrukken naar huis…om je vervolgens weer voor te bereiden op het volgende examen!

cursus AED en reanimeren

12-D daar red je levens mee!

In maart 2007 begon mijn cursus, groep 12-D, voorzien van onze persoonlijke we-slepen-elkaar-er-doorheen-kreet “12-D daar red je levens mee! yeah!” We waren allemaal nog redelijk jong, zo tussen de 21 en 35 jaar gok ik. Van onze groep hadden 7 mensen, ongeveer de helft, al bij een andere maatschappij gevlogen en de andere helft was net als ik helemaal nieuw. Per klas heb je een vaste trainer voor Flight Safety en een vaste trainer voor alle communicatie lessen. Deze twee trainers (die daarnaast zelf ook stewardess zijn) hebben ons er enorm leuk doorheen gesleept ondanks alle spanningen! Helaas heeft 1 iemand de cursus vroegtijdig moeten verlaten maar de rest heeft begin mei allemaal de WING gekregen! Na een paar jaar is één iemand uit onze groep gestopt met vliegen omdat ze het niet leuk vond en één iemand die ver weg woonde is gestopt omdat ze een andere baan dichtbij huis aangeboden kreeg. Die laatste is inmiddels weer gezellig terug en ik kom haar nu regelmatig tegen met een grote glimlach op haar gezicht omdat ze zo blij is om weer te vliegen.

Voor iedereen die in 2015 op cursus gaat…Succes en heel veel plezier! Vergis je niet zoals ik, onwetend en denkend dat ik er makkelijk vanaf zou komen. Er komen zes zware weken aan waarin je leven even helemaal in het teken staat van je nieuwe job. Die vleugels krijg je niet zomaar maar ze zijn het meer dan waard! In een volgende post zal ik een paar tips geven om deze periode glansrijk te doorstaan 🙂

Tot slot een mooie foto! Deze is gemaakt in Koeweit, een plek waar ik anders nooit naartoe zou zijn geweest en via deze mooie baan toch al een aantal keren heb bezocht.

airshow kuwait 2013

Geef een reactie