(24) We zijn nog in de lucht!

Hey! Hoi! Dat is lang geleden….Ruim zeven maanden! Mijn voornemen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van het vliegende bestaan is niet helemaal goed uitgepakt. Het is een bewogen jaar geweest en het schrijven is er nogal bij ingeschoten, maar het goede nieuws is dat mijn blog nog gewoon in de lucht is en dat ik ook nog steeds met veel plezier de wereld rondvlieg!

Nog iedere vlucht ben ik geboeid door wat er allemaal weer staat te gebeuren. Wie is de crew, welke passagiers hebben we aan boord, hoe verloopt de vlucht, wat gaan we doen op de bestemming? Elke reis is weer een ontdekking en je weet van tevoren nooit hoe het zal zijn. Ook bestemmingen waar ik al vaker ben geweest blijven een ontdekking, omdat je die vlucht een bijzondere gesprek met een passagier hebt, of vanwege een leuke inspirerende collega, of omdat ter plekke de mensen zo lief zijn en het land zo mooi!

Vanmiddag was het weer zo ver…gezonde spanning omdat om één uur het nieuwe rooster gepubliceerd is. Hebben ze mijn verzoek waar kunnen maken zodat ik bij de vrijgezellendag van een vriendin kan zijn? En heb ik twee dagen vrij in februari zodat ik voor mijn andere werk naar Maastricht kan? Het is beiden gelukt! Vanaf 3 januari vlieg ik in drie dagen naar zes bestemmingen binnen Europa, waarbij ik de hele zaterdag in het mooie Kopenhagen zal zijn, en aansluitend heb ik een week reisverlof. Daarna vlieg ik voor 7 dagen naar Taipei, een nieuwe bestemming waar ik nu al naar uitkijk! Na vandaag kan ik weer verzoeken indienen vanaf 11 februari en omdat ik geen specifieke verzoeken heb om vrij te zijn zet ik er voor die dag een lange reis naar Buenos Aires en Kuala Lumpur in.

Lang leve de mooie reizen!
Ja absoluut, we hebben een topbaan!  Maar er zijn ook veel onzekerheden die onlosmakelijk verbonden zijn met deze sector. Een paar weken geleden zijn we met heel de “club” behoorlijk opgeschrikt van onze toekomst als steward(ess). Dat er bezuinigd moet worden is een feit en er zijn in de afgelopen jaren al verschillende maatregelen getroffen,.. maar dat blijkt niet voldoende. Terwijl ik in Ecuador bij het ontbijt aanschuif hoor ik dat de knoop is doorgehakt en dat in vijf jaar tijd alle Europese vluchten zullen verdwijnen. Verbazing alom en het verse fruit op mijn bord ineens bitterzoet. Natuurlijk waren er geruchten maar ik had nooit gedacht dat er werkelijk een kans was dat we geen Europa meer zouden gaan vliegen.

Het soort van “thuis”, de kleine Boeing 737, straks nooit meer een middag in Kopenhagen of Lissabon? Geen “wisselgeld” meer als je even de lange vluchten en jetlags zat bent of gewoon even niet zo ver van huis wil. Dat is wat ik me als eerste bedenk, maar voor mij betekent het ook dat de doorgroeimogelijkheden naar purser als sneeuw voor de zon verdwijnen (en dat geldt voor alle éénbanders). Wie promotie wil moet een hele lange adem hebben of het buiten de cabine gaan zoeken… Het goede nieuws is wel dat onze baan voorlopig niet op het spel staat.

En daarom des te meer reden om er van te genieten want in deze sector weet je nooit hoe het er over twee maanden of vijf jaar voor staat!

Omscholing naar Boeing 777
In de tussentijd ben ik geswitcht van de Airbus naar de Boeing 777 (“Triple Seven”). Al bijna 7 jaar werk ik op de Airbus en tot dusver had ik geen reden om deze in te wisselen voor de 777. Maar binnenkort vliegt iedereen de 777 en daarom worden de collega’s die nog geen 777-kwalificatie hebben nu omgeschoold. Ik kreeg de keus…. Wil ik de Boeing 747 inleveren of de Airbus? Want ik kan maar voor drie vliegtuigen tegelijk gekwalificeerd zijn. Dilemma’s, keuzestress…. Ik was blij me hoe het was, maar ik moet kiezen. Omdat de 747 naar mijn favoriete bestemmingen vliegt (Curacao, Hongkong, Shanghai) heb ik toch de Airbus ingeleverd. Tijd voor iets nieuws!

Nog voor ik het tot me door had laten dringen keek ik al naar een computerscherm met nieuwe codes…EZE, GRU, UIO, GYE….. Kijk dan!!!! Waar is dat?? Ik ben in shock en tegelijk enthousiast over wat ik allemaal voor nieuws kan gaan ontdekken! Even ter vergelijking…Op de Airbus zijn 3/3 schema’s heel normaal (drie uit, drie thuis als je 100% werkt) of 4/3, maar nu staan er omlopen tussen van 4/8, 7/7, 6/5 en ook reizen waarbij je tien dagen weg bent omdat je tussendoor van bijvoorbeeld Taipei naar de Filipijnen en weer terug vliegt. Bijna allemaal zijn het bestemmingen far far away…

Na de omscholing mocht ik nog even wennen want ik kreeg als eerste reis op de 777 een driedaagse trip naar New York. Lekker “kort” vliegen! Maar nu ben ik blijkbaar los en word ik getrakteerd op een vijfdaagse Ecuador en zevendaagse Taipei…

Tot snel, dan lezen jullie vast of en hoe ik mijn tijd doorkom tijdens de lange vluchten!

2 gedachten over “(24) We zijn nog in de lucht!

  1. Hoi Linsey,

    Ongeveer een jaar geleden kwam ik je weblogs tegen en ik vond ze zó leuk (bijna verslavend) dat ik ze zo snel mogelijk allemaal gelezen heb. Ik sprong een gat in de lucht toen ik zag dat er weer een update was!!! 🙂 Je schrijft echt ontzettend leuk en ik hoop dat je het nog heel lang blijft doen, je hebt me echt geïnspireerd om ook stewardess te worden. Ik ben nu nog 16 en wil eerst nog studeren dus dat duurt nog even, maar toch! Dankjewel voor al je leuke verhalen, ik hoop echt dat er weer heel veel meer zullen volgen want ze zijn zo ontzettend leuk!

    Groetjes van Laura en heel misschien tot later ooit in de lucht! 🙂

    1. Wat een leuke en lieve reactie van je Laura! Het is zo leuk om reacties zoals die van jou te mogen lezen! En dat mijn verhalen jou zelfs inspireren om te gaan vliegen vind ik helemaal super!! Ik zou je zeker aanraden eerst een (officiele) opleiding te volgen, dat hoeft zeker geen ‘stewardessen’opleiding te zijn, vooral iets kiezen wat je leuk vindt want soms kan het even duren voordat je wordt aangenomen. Dan kan je in de tussentijd werk vinden wat je ook leuk vindt om te doen. Succes en wie weet tot ooit!! Groetjes Linsey

Geef een reactie